Dance

Hvorfor danse magedans

Vi hopper litt tilbake til magedansen, i vår runde for å bli bedre kjent med de forskjellige dansene innen Orientalsk dans.

Jeg har tidligere skrevet en del om bakgrunnen til nettopp magedans, og litt om hvor man har mulighet til å ta kurs for å lære seg denne dansen. Jeg har også vært innom en del av de andre stilartene og sjangerne, for Orientalsk dans er så mye mer enn magedans. Men la oss se litt på hvorfor en del danser denne dansen, for det er ikke bare nakne mager og bevegelser av hofter som er magedans.

Bygger på tusenårige tradisjoner

Selve magedansen slik vi kjenner den i dag, er ikke fryktelig gammel. Den oppstod i Kairo på 1920-tallet, slik som jeg har vært inne på tidligere. Men magedansen bygger på den langt eldre Orientalske dansen, som faktisk har røtter tusenvis av år tilbake i tiden.

Danses av kvinner i alle aldre

Økt reisevirksomhet og multikulturelle samfunn, har helt klart også økt vår kunnskap og kontakt med denne dansen. En del har kanskje opplevd meget lettkledde kvinner, som danser magedans på en erotisk måte. Men opprinnelig er ikke dette poenget med dansen, og det at den danses av kvinner i alle aldre – viser jo nettopp dette. I Norge finnes det mange kvinner, som bruker dansen til trening – og det hjelper både for kropp og sjel skal vi tro de som driver med det. Blant annet i Oslo, finnes det en rekke steder som ukentlig har treningstimer med magedans.

Hardt arbeid

Muskelkontroll, konsentrasjon og terping på uvante bevegelser, er noe som får kroppen til å arbeide hardt. Med dagens jobber, er det jo ofte slik at mange ikke bruker kroppen nok – i alle fall ikke slik som det var med fysisk tunge jobber før i tiden.

Dette fører ofte til stive kropper, og en ganske så slapp muskulatur. Ved å trene magedans trener man opp kjernemuskulaturen i rygg, hofter og bekkenet spesielt. Det er god trening for kvinner i alle aldre, men kanskje spesielt for de som har kommet i overgangsalderen.

Økt mestringsfølelse

Typisk for kvinner i overgangsalderen, er at de får bløtere mage, vektforandringer, hetetokter, og tap av hormoner som tidligere gjorde kroppen elastisk og myk. Magedansen hjelper ikke mot alt dette så klart, men det å kjenne på at kroppen faktisk fungerer – er noe som i seg selv er en god mestringsfølelse og som gir både selvtillit og fysisk velvære.

Det å kunne utfolde seg på denne måten, sammen med andre kvinner – sies å være befriende for de fleste damer. I dette miljøet så slipper man menns blikk, som ofte går på vurderinger av hva man ser i kroppene av mer erotisk karakter. Men for all del, det er lov å slippe femininiteten løs – men da sammen med andre kvinner. Det å sminke seg før en treningsøkt er ikke uvanlig, men det er altså opp til hver enkelt. Jeg kan også garantere, at du vil få mange nye gode venner i dansemiljøet – som kanskje kan finne på ting utenfor dansesalen også.

Kan hende du også liker...