Vi fortsetter føljetongen om historien og bakgrunnen for magedans, men også for Orientalsk dans generelt. Det at den faktisk er vestlig inspirert var noe som var nytt for meg.

Vi skal jobbe oss videre gjennom de forskjellige dansene, og ikke minst stilartene som Orientalsk dans inneholder. Hvordan har dansen etablert seg i Vesten? Men først skal vi holde oss på 1920-tallet, og i første omgang i Egypt og hovedstaden Kairo. Det som skjedde der på 1920-tallet, skulle bety mye for dansen som fortsatt er så populær. Lite ante vel den libanesiske danseren og skuespiller, Badia Masabni om hva hun hadde startet. Men at det ble populært, ja det er det ikke noen tvil om.

Egypt på 1920-tallet

Egypt på 1920-tallet

Det var den libanesiske skuespilleren Badia Masabni, som gikk i bresjen for det som skjedde i Kairo på denne tiden. I tillegg til å være en kjent skuespiller, var hun også en dyktig danser. Det som virkelig satte fart på det hele, var når hun åpnet «Casino Opera» i Kairo på slutten av 1920-tallet.Badia Masabni var ikke bare libanesisk, men også av syrisk herkomst. Det som var det geniale med opplegget hennes, var at hun hentet inn lokale dansere til «Casino Opera» Hun gav dem leksjoner, og utviklet både dansen og danserne til det som vi i dag kjenner igjen i magedansen.

I begynnelsen gikk det nok på improvisasjon, men etter hvert kom koreografi også inn i bildet. Det å kunne lære seg å unytte scenerommet, var noe av det mest viktige i Badia Masabni sine leksjoner, men både ballett og bruk av armene – var noe av det elevene måtte lære seg.

Tilpasset både østlig og vestlig publikum

Med tanke på at en del av konseptet med magedans, også var inspirert fra Vestens nattklubber – var det naturlig å videreføre et konsept som også tekket et vestlig publikum.Både dansen og musikken utviklet seg mye, og det i retning av at den ble mer variert og kompleks. Størrelsene på orkestrene økte også, dans og musikk måtte nødvendigvis utvikles i takt med hverandre.

Kostymer

I begynnelsen var det en helt klart inspirasjon fra Hollywood, som igjen hentet sin inspirasjon fra India – i alle fall hva angår klesdraktene.Dette er årsaken til at det danses med drakter, hvor glitter står sentralt. Dette er som vi vet, typisk indisk klesstil. Draktene består av skjørt eller bukse, med en tilhørende BH. Det åpne magepartiet, har vært med helt siden starten men forsøkt begrenset av myndighetene.

I årenes løp har draktene endret seg noe, dette i takt og tråd med motetrender. Når myndighetene i 1962 innførte et forbud mot å danse med bar mage, kom det istedenfor gjennomsiktige stoffer som ble brukt – ja også netting kom som et alternativ til bar mage.

Hvor strengt man håndhever dette forbudet nå til dags, er jo noe usikker på. Men uansett er det mange forskjellige drakter, og jeg synes da de er like flotte å se på alle sammen – med eller uten bar mage.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.